TomÓra

Órákról és órás szerszámokról. Órás szakmai fogásokról és műveletekről órarajongótól órakedvelőknek!

2011. január 6., csütörtök

Chronométre-kronométer járat III.

A felkészüléssel párhuzamosan elkezdtem a szerkezet vizsgálatát amihez lebontottam a hidakat az alaplemezről. Első munkaként eltávolítottam a letört számlaprögzítő lábat, amit csak a csonknak az alaplemezből történő kiütésével tudtam megoldani. Szerencsére az ép rögzítő lábat vissza tudtam csavarni a sérült furatba, ami azt jelenti, hogy megfelelő, új rögzítő csavar beszerzésével pótolható és működtethető a funkció.
Ezt követően megvizsgáltam a rugóházat ami termetes méretű, 19,73 mm x 4,4mm, nem mérve a fogaskoszorút. A rugó igen erős 3,4 mm magasságú és 0.20 mm vastagságú, valószínűleg már pótolt. Fájó hiányossága a rugóháznak, hogy a máltai keresztes erőhatároló szerkezetet egy korábbi szerelés alkalmával már eltávolították. A rugó az alaplemezben és a hídjában kopás mentesen helyezkedett el. Végre valami jó hír.

 

Sikerült megtudni ebben a fázisban a szerkezet gyártójának kilétét is. A rugóház hídjának alsó részébe ütve a Hahn Landeron név volt található. Valamint a számlap oldalon egy név és dátum bekarcolása volt fellelhető. Eszerint "Máncsits Momcsika Budapest (1)908. II. 24." kezében biztosan megfordult szerkezet.


A következő munkafázisban összeállítottam rugóházat, a perckerékkel, közkerékkel, másodperckerékkel együtt. Kíváncsi voltam ugyanis a kerékrendszer állapotára. A közkerék és a másodperckerék sugár irányú játéka jól látható volt , sugárirányban kissé mozogtak a csapvégek a szépen foglalt csészékben köveikben. A csapok mérése 0,24 mm mutatott, az eredeti 0.25 mm mérethez képest. Sajnos ezt kopás nem tudom javítani, a működést reményeim szerint nem fogja befolyásolni -ezt így kell hagynom. Ráadásul a fogaskerekek futtatása közben némi akadást is érzékeltem. Némi keresés után megtaláltam az okot a perckerék egyik foga sérült volt. Amit szerencsére gyorsan javítani tudtam.



A rugóház, perckerék, közkerék, másodperckerék viszonylatában tehát amit lehetett javítottam, amit nem lehetett, meglévő állapot megtartásával fogadtam el. A kerékrendszer szépen, akadás nélkül fut, a fogaskerekek fogódzása pontos.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése