TomÓra

Órákról és órás szerszámokról. Órás szakmai fogásokról és műveletekről órarajongótól órakedvelőknek!

2011. január 3., hétfő

Chronométre-kronométer járat

Minden gyűjtő dédelgetett vágya egy kronométer járatú óra beszerzése. A szó persze száz éve mást jelentett mint ma. Ma a pontosság szinonímája. Neves és drága gyártók büszkén hirdetik számlapjukon: superlative chronometer, chronometer. Régen elsősorban egy a mechanikus órák járatát, gátló művének külön tipusát jelentette. Méghozzá a legpontosabb, legkisebb járáseltérést lehetővé tevő járatét. Német nyelvterületen chronometer hemmung, angol nyelven chronometer escapement néven azonosíthatjuk. A tengerészeti órák, csillagvizsgálók órái, luxusórák készültek hajdanán e járattal drága pénzért!

Mintegy tízéves gyűjtői múltam alatt egyetlenegyszer találkoztam hazánkban ilyen kronométer járatú órával, sőt nem is órával csak egy zsebóra szerkezettel. Közel egy évbe telt míg megszereztem az amúgy működésképtelen szerkezetet.

Lássuk tehát a szerkezetet olyan állapotban ahogyan hozzám került. A számlap jelöletlen, szokványos, viszonylag jó állapotú porcelán anyagú, 46,63 mm átmérőjű, mint később kiderült pótolt. Szép kékített, acél mutatói még mindig tetszetősek, másodperc mutatója hiányzik. Tudomásom van róla, hogy a szerkezetet egy aranytokból vették ki, néhány évvel korábban.
                                                                                     
A szerkezetre Chronométre feliratot véstek a rugóház hídjába hirdetve különlegességét. Első pillantásra a szerkezet képe különösen nem különbözik a szokványos szerkezeti képtől. Hatalmas 20 1/4 léniás (45,70mm) átmérőjű és 8,5 mm magas. Jól azonosítható a rugóház a kilincsművel, a futómű (perckerék, közkerék, másodperckerék) a gátkerék csapágyazása azonban mélyen van, rövid tengellyel. A helyén már már valami szokatlan található: egy hosszú tengelyen egy kar ami a gátkerékhez és billegőhöz kapcsolódik s nyomát sem találjuk horgonynak. A billegő ép, leng, a hídján hattyúnyakas finom szabályozó tűnik elő. A legmeghatározóbb látvány azonban a hajszálrugó képe: nagy, szépen kékített, hengeres formájú, tipikusan kronométerekben alkalmazott, megrendítő méretű, csodálatos rugó. Szó szerint, nem mindennapi látvány. 


A látványosság azért jelen esetben nem hibátlan. A felhúzókorona teljesen húzott állapotban van, a billegő leng, a szerkezet mégsem működik. Az egyik számlaprögzítő csavar lába a szerkezetbe tört s még ki tudja mi hibája lehet. Ezt szerelni kell. Azonban soha sem nyúltam még hasonló szerkezethez, mi több látni is most látok ilyet élőben először . Mielőtt hozzányúlok fel kell készülnöm.

4 megjegyzés:

  1. A fejlécből ítélve már szét van szedve! Jó munkát!
    Esetleg -ha van rá mód- a rugó főbb méreteit (átmérő, vastagság, szélesség) is közölhetné!

    VálaszTörlés
  2. Rövidesen közlöm a kért méreteket!

    VálaszTörlés
  3. A rugó vastagsága 0,06 mm, magassága 0,23 mm. A hengerrugó magasság 2,7 mm, átmérője 8,5 mm. Ez utóbbi két adat csak tájékoztató jellegű, a rugót nehéz mérni. Remélem segítettem.

    VálaszTörlés