TomÓra

Órákról és órás szerszámokról. Órás szakmai fogásokról és műveletekről órarajongótól órakedvelőknek!

2010. július 14., szerda

Csappótlás

Egy kedves debreceni öreg barátom kért meg egy csapfúrásra, csapkészítésre. A méretek teljesen emberiek lesznek: 0,9-es furat, 0,5-ös csapvég (a tengely teljes hossza 42,45mm). Íme az alapanyag:


A nehézséget az okozza, hogy patronba nem fogható be a tengely a fogastengely vastagsága miatt (4,95 mm). Szerencsére van megfelelő méretű három pofás tokmányom. Ez viszont nagyobb odafigyelést fog követelni a központosság miatt, óráznom is kell.



A tengelyt mint az első képen is látható kieresztettem, végéről leesztergáltam (síkba esztergáltam) a törött csap megmaradt végét majd központfúróval elkészítettem a központfuratot.



Utána következett maga a fúrás.


A furat jól sikerült bár nem lett tökéletesen központos. Mivel nagy óráról van szó itt a tűrések is engedőbbek remélem nem okoz majd gondot összeszerelésnél.
Ezt követően elkészítettem a beüthető tengelyt kiképezve a 0,54-es csapvéget.


A csap beütése majd forrasztása következett, miután fényesítettem a csapvéget. Remélem helyére téve jól fog funkcionálni.


Íme a "fizettségem", egy igen ritka 1939-ből származó könyv: Időmérés az atletikában Dr. Misángyi Ottó tollából aki 1932-ben Los Angelesben, majd 1936-ban Berlinben volt az atlétikai időmérők vezetője (chief-timer, Obman).



Köszönöm.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése