Évekkel ezelőtt került hozzám egy System Roskopf Patent 1a zsebóra. Akkor tisztítottam, működött, de meg-meg állt. Feltámadt bennem az igény, hogy megbízhatóvá tegyem a járását. Az óra egyébként szép állapotú, ezüst tokos, vésett hátlapú. Megérdemli a törődést.
A Roskopf órákról és atyjukról nagyon jól lehet tájékozódni az alábbi helyen: http://www.musketeer.ch/watches/roskopf.html.
A Roskopf órákról és atyjukról nagyon jól lehet tájékozódni az alábbi helyen: http://www.musketeer.ch/watches/roskopf.html.
A bizonytalan járást a csapágy furatok kopása okozta, valamint korábbi szakszerűtlen javítások ugyancsak rontottak a fogaskerekek fogódzásán. A rugóház ereje így elveszett "út közben". Ez akkor látszott igazán amikor az egyébként szépen járó óra váratlanul megállt s a horgonyt hiába mozgattam az gátlás nélkül szabadon lengett. A fogaskerekek tovalendítése ismét néhány másodpercnyi járást eredményezett, majd ismét megállt az óra.
A csapágyak mindegyikét össze kellett húzni azonban két esetben ez elégtelennek bizonyult. A rugóház alaplemez oldali csapágya súlyosan kikopott, valamint a rugóházzal kapcsolódó fogaskerék ugyancsak alaplemezi csapágya egy szakszerűtlen pótlás miatt összehúzhatatlan volt.
Mindkét esetben a csapágyak perselyezése a megfelelő megoldás. A perselyezés történhet besajtolás és beszegecseléssel. Jelen esetben a sajtolt perselyezést alkalmaztam. A munkafolyamatok mindkét esetben megegyeznek. Először a csapágyakat bővítettem fel a merőlegesség megtartása miatt a kőpréskészlet marófejeinek segítségével. A rugóháznál 1,8 mm, a fogaskeréknél 0,8 mm lett a befogadó furat.
A furat körül jól látszanak próbálkozásaim nyomai a csapágy összehúzására (megjegyzem: nem a legszakszerűbb eljárás). A fogaskerék alaplemezi munkálatairól külön képet nem készítettem.
Ezt követően az esztergán elkészítettem a perselyt. A megfelelő bélésátmérő és a megfelelő furat elkészítését a leszúrás követte. Az alábbi első kép a 0,9 mm-es furat készítését mutatja. A fogaskerék csapja azonban csak 0,3 mm átmérőjű, ilyenkor vezetőtárcsás fúrást alkalmazunk. A harmadik képen az alaplemez illesztése látható.
Szegecselő állványon helyére sajtoltam, igazából ütöttem a perselyeket majd méretre dörzsáraztam a csapágyat. Ha a munka jól sikerül szinte nem is látszik az illesztés:
Persze ez nem mindig sikerül ilyen jól.... :-((
Azért funkcionálisan minden jól sikerült. A gépi tisztítás és olajozás után következett az összeszerelés.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése