TomÓra

Órákról és órás szerszámokról. Órás szakmai fogásokról és műveletekről órarajongótól órakedvelőknek!

2010. augusztus 6., péntek

Fogdeformítás

Egy svájci Rocar utazó óra újraélesztésén dolgozom (többek között). Ma egy viszonylag ritkán alkalmazott   szerelési műveletet s ezzel együtt egy szerszámot használtam. A problémát egy súlyosan deformálódott fogú motorrugó okozta. Az utazó óra motorrugójának több egymás melletti (4-5) foga volt teljesen egy irányba és egymásra hajolva. Előbb nem is gondoltam, hogy javítható, így az eredeti állapotról nem is készítettem képet. Azért nekiestem egy megfelelő méretű csavarhúzóval és nagyjából visszahajlítgattam a fogakat. Közben azt vártam melyik törik le -nem így történt.


A köztes munkafázisban készült kép már mutatja a súlyos ferdülést és roncsolódást. Ha nem tudtam volna hajlítani a fogakat csak a pótlás lett volna a járható út. Így viszont megnyílt a lehetőség a fog utánmarás előtt. A gép ami ezt a munkafolyamatot lehetővé teszi a fírnirgép, csodálatos ritka szerkezet. Viszonylag kevés órásnak volt még a mechanikus gépek fénykorában is, később pedig már alig volt rájuk szükség. A fírnirgép a fogjavításban alkalmazható, tulajdonképpen fogprofil utánmaró kézi hajtányú készülék. A készülékhez mellékelt acél marókerekek segítségével lehet a a fogprofilt helyreállítani.


A képen a gépbe fogott motorrugóház látható fölötte pedig a már helyére fogatott marótárcsa. Kézi hajtással, automata vagy kézi továbbítással valamint a fogmélység beállításával szépen kiigazíthatóak a sérült fogak.


Talán a képen is látszik a művelet sikeres volt. A motorrugó és a fogaskerék kapcsolódása megfelelő lett. Amit onnan tudok, hogy az összeszerelt szerkezet órák óta mellettem, a fülembe ketyeg :-)).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése